• +48 519 010 830
  • Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
  • Pn.-Pt. 8.00-17.00 Sob.10-14

Przegląd artykułów

Alfabet akumulatora

Alfabet akumulatora

Ocena użytkowników: 5 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywna
 

 Wiedza na temat akumulatora przydaje się każdemu bez względu na to, jakim pojazdem się porusza. Zapoznanie się z poszczególnymi podzespołami pozwala na poprawną jego eksploatację. Warto zaznaczyć, że dbanie o akumulator znacznie przedłuża jego trwałość, a wraz z tym wiążę się oszczędność spowodowana brakiem konieczności kupowania nowego egzemplarza. Oto alfabet akumulatora dla wszystkich posiadaczy samochodów i motocykli!

A jak Alternator

Urządzenie to wytwarza prąd do wszelkich podzespołów, jaki umieszczone są w samochodzie. Wytwarza on napięcie o mocy przekraczającej 14 V i to takie napięcie znajduje się w silniku podczas jego pracy. Tak naprawdę nie wymaga on żadnych szczególnych czynności konserwatorskich poza okresową wymianą tak zwanego paska klinowego. Niestety zdarzają się jego sporadyczne awarie, do których zaliczamy brak napięcia w alternatorze czy też konieczność wymiany szczotki lub łożyska. W większości przypadków alternator skonstruowany jest tak, że nie wymaga wymiany. Wystarczy jego regeneracja, która nie wiąże się z dużymi kosztami.

B jak bezobsługowy akumulator

Bezobsługowość akumulatora związana jest z elektrolitem akumulatora, a nie z koniecznością ładowania lub jej brakiem. W nowoczesnych akumulatorach bezobsługowych stosowane są takie elektrolity, które nie parują tak szybko, jak w tradycyjnych odmianach akumulatora. Tego typu akumulatory działają na nowoczesnej zasadzie. Zazwyczaj dolewanie elektrolity nie jest potrzebne nawet przez 5 lat. To doskonały wynik. Oczywiście nie jest to hermetyczny akumulator, o czym muszą pamiętać kierowcy. W pełni bezobsługowe akumulatory to akumulatory żelowe i spiralne, które potrafią wykonywać swoją pracę nawet do góry nogami!

C jak czas ładowania

Jeżeli akumulator rozładowany jest do tego stopnia, że niemożliwe jest odpalenie samochodu, czas jego ładowania powinien wynosić około 10 godzin. Najlepiej pozostawić samochód w garażu na noc. Prąd, jakim ładujemy nasz akumulator, powinien mieć 1/10 pojemności naszego akumulatora. W nowoczesnych ładowarkach zastosowany jest system automatycznego rozłączania akumulatora, dzięki czemu nie dochodzi do przegrzania.

D jak doładowanie akumulatora

Doładowywanie akumulatora zalecane jest szczególnie wśród samochodów, które używane są w sposób sporadyczny. Niestety w przypadku, kiedy samochód stoi na zewnątrz w temperaturze około -10 stopni C, po kilku dniach konieczne będzie doładowanie akumulatora, gdyż samochód zwyczajnie nie odpali. Pozostawienie akumulatora przez dłuższy czas bez ruchu może doprowadzić do jego zasiarczenia i całkowitej destrukcji.

E jak elektrolit

Elektrolity stosowane są w akumulatorach kwasowo-ołowiowych. Elektrolit to roztwór kwasu siarkowego. W trakcie przemieszczania się po akumulatorze, elektrolit gromadzi się na płytach, powodując napięcie elektromotoryczne. Wszelkie niedobory elektrolity należy uzupełniać wodą destylowaną. Nigdy nie należy dolewać wody z kranu oraz kwasów! Jeżeli elektrolit przyjmuje brunatną barwę, oznacza to zbliżające się całkowite zużycie akumulatora i konieczność zakupu nowego egzemplarza.

F jak faktyczna pojemność akumulatora

Znamionowa pojemność danego akumulatorze wyrażana jest zazwyczaj a amperogodzinach. Oczywiście sytuacja dotyczy akumulatora, który jest w pełni naładowany i znajduje się w temperaturze 25 stopni Celsjusza. Rzeczywistość akumulatora spada w momencie obniżenia temperatury do -10 stopni C. W temperaturze -10 wynosi ona 70%, natomiast przy -25 stopniach wartość ta to zaledwie 60%. Oczywiście pojemność ta spadać może także w przypadku zasiarczenia się akumulatora. 

G jak gęstość elektrolitu

Nie każdy wie o tym, że dokładne sprawdzenie gęstości elektrolitu to najdokładniejszy pomiar jego naładowania. Gęstość poniżej 1,15 g/cm3 może oznaczać konieczność naładowania akumulatora i dość mocne jego rozładowanie. Prawidłowa wartość dobrze naładowanego akumulatora to 1,28g/cm3. 

I jak intensywne gazowanie elektrolitu

Zazwyczaj taka sytuacja oznacza koniec procesu ładowania akumulatora w samochodzie. Jeżeli zauważy się takie zjawisko, należy odłączyć ładowarkę i po około godzinie sprawdzić gęstość elektrolitu. 

K jak kontrola naładowania

Co ciekawe, dokładna kontrola naładowania to nie tylko zmierzenie gęstości elektrolitu, ale również ewentualne przeliczenie pomiaru według tabel. Jeżeli akumulator jest bezobsługowy, należy dokonać pomiaru za pomocą specjalnego miernika. Wartość poniżej 12,3 V może oznaczać poważne rozładowanie akumulatora i konieczność jego naładowania. 

L jak liczba płyt w akumulatorze

Im akumulator ma w sobie więcej płyt, tym większa jest jego wartość rozruchowa. Akumulatory, które cechują się dużą mocą, zazwyczaj mają w sobie dużą ilość cienkich płyt, które są podatne na wstrząsy i różnego rodzaju uszkodzenia mechaniczne. 

Jak widać, z akumulatorem związany jest szereg pojęć, które kierowca powinien przyswoić. Dzięki temu możliwa będzie odpowiednia eksploatacja akumulatora oraz brak konieczności częstej wymiany i ponoszenia dodatkowych kosztów.