• +48 519 010 830
  • Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
  • Pn.-Pt. 9.00-17.00 Sob.10-14

Przegląd artykułów

Układ zapłonowy w samochodzie
Układ zapłonowy w samochodzie

Układ zapłonowy w samochodzie

Ocena użytkowników: 5 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywna
 

Układ zapłonowy w samochodzie to bardzo ważny element silnika benzynowego, bez którego jednostka napędowa nie byłaby w stanie pracować. Układ zapłonowy dosyć często ulega awariom - nie tylko w starszych, ale i w nowszych pojazdach. Jak zbudowany jest układ zapłonowy w samochodzie?  Jak działa? Jakie są objawy jego awarii? Czy możemy je usunąć samodzielnie? Jakie jest jego najważniejsze zadanie? Jest to zapłon mieszanki powietrzno-paliwowej w cylindrach silnika, wykonany we właściwym momencie i w taki sposób, ażeby doszło do niemalże całkowitego spalenia się mieszanki. 

Odpowiednia praca układu zapłonowego pozwoli na uzyskanie maksymalnej mocy silnika samochodu, uzyskanie jak najbardziej optymalnego zużycia paliwa, a także zminimalizowanie zawartości składników toksycznych w spalinach. 

Jaka jest zasada działania układu zapłonowego?

Podstawę działania układu zapłonowego stanowi energia elektryczna, którą dostarcza akumulator podczas rozruchu silnika i alternator w czasie jazdy. 

Warto zatem poznać uproszczony schemat działania układu zapłonowego. Po tym, jak przekręcimy kluczyk w stacyjce energia elektryczna przenosi się do cewki zapłonowej. Później zostaje ona zmagazynowana w pierwotnym uzwojeniu cewki zapłonowej jako pole magnetyczne. Wtórne uzwojenie cewki zapłonowej, jak i jej rdzeń zwiększają znacząco to właśnie pole magnetyczne. Dzięki błyskawicznej zmianie pola magnetycznego, może dojść do indukcji wysokiego napięcia. Napięcie prądu, który generowany jest przez cewkę zapłonową może osiągać nawet i 400 V. Prąd przemieszcza się do rozdzielacza zapłonu. Rozdzielacz doprowadza wysokie napięcie we właściwym czasie do świec zapłonowych. Napięcie dostaje się do nich z rozdzielacza przy pomocy przewodów wysokiego napięcia. Napięcie prądu jest rozładowywane na elektrodach należących do świec zapłonowych, czego efektem jest przeskok iskry i zapłon mieszanki powietrzno-paliwowej znajdującej się w cylindrach. 

Przeskakiwanie iskry w wybranym cylindrze musi nastąpić dokładnie pod sam koniec suwu sprężania. 

Funkcjonowanie układu zapłonowego musi być idealnie dopasowane do warunków pracy jednostki napędowej : pracy silnika z różną prędkością obrotową podczas jazdy, pracy na biegu jałowym, czy rozruchu silnika. 

Układ zapłonowy w samochodzie - jak jest zbudowany? 

Stosowane są dwa najważniejsze rozwiązania. Pierwsze można spotkać głównie w starych samochodach. W skład układu zapłonowego wchodzą niżej wymienione elementy : 

  • włącznik do zapłonu,
  • cylindryczna, pojedyncza cewka zapłonowa,
  • rozdzielacz do zapłonu - aparat zapłonowy, który składa się z wirującego palca rozdzielacza (założonego na wydłużonym wałku rozrządu), jak i z kopułki aparatu zapłonowego,
  • świece zapłonowe,
  • przewody wysokiego napięcia. 

Drugie rozwiązanie stosuje się obecnie coraz częściej. W tymże wypadku w skład układu wchodzić będą :

  • włącznik do zapłonu,
  • moduł mocy wraz z przerywaczem - pobiera informacje z czujnika położenia wału korbowego, jak i czujnika położenia walka rozrządu. Na podstawie zgromadzonych danych może zamknąć obwód elektryczny, który zasili następną cewkę zapłonową, 
  • świece zapłonowe,
  • cewki zapłonowe, które zamontowane są po jednej powyżej każdej świecy zapłonowej. 

Uklad może ulegać modyfikacjom w wybranych silnikach, w których stosowane są cewki zgrupowane wyłącznie w jeden układ, po dwie, albo też po cztery. 

Z układem współpracuje czujnik spalania detonacyjnego, który przekazuje informacje do komputera odpowiadającego za sterowanie pracą silnika. Jeżeli dojdzie do wykrycia spalania detonacyjnego, następuje korygowanie tak zwanego kąta wyprzedzania zapłonu. 

Objawy awarii układu zapłonowego

Układ zapłonowy samochodu to całość, dlatego też awaria jednego z elementów, wchodzącego w jego skład, będzie zawsze odczuwalna przez kierowcę pojazdu. 

Najczęściej występujące objawy awarii układu zapłonowego stanowią : 

  • problemy przy uruchamianiu silnika, albo też całkowita niemożność jego uruchomienia (w razie awarii cewki zapłonowej),
  • szarpanie podczas jazdy - z początku może być tylko delikatne, niemniej z czasem zwiększające swoją intensywność, aż do całkowitego uniemożliwienia jazdy pojazdem, 
  • przygasanie silnika pracującego na biegu odczuwalne na kierownicy i w kabinie auta podczas pracy na biegu jałowym,
  • zmiany w prędkości obrotowej silnika na biegu jałowym, które widoczne są na obrotomierzu, 
  • wyjątkowo słabe przyspieszenie,
  • znacznie mniejsza móc silnika,
  • głośniejsza praca jednostki napędowej. 

W wypadku wybranych awarii może dojść do zapalenia się kontrolki ,,check engineer". Po zapoznaniu się z kodem błędu zwykle dowiadujemy się, że chodzi głównie o ,,wypadanie zapłonów" na wybranym cylindrze. 

Awarie układu zapłonowego wpływają negatywnie na inne elementy samochodu. Wypadanie zapłonów jest powodem trafiania niespalonego paliwa do trójdzielnego katalizatora, co przyspiesza znacząco jego zużycie. Niespalone paliwo, tym bardziej w przypadku starszych aut, ze sporymi przebiegami, może trafić do oleju silnikowego, doprowadzając do jego rozrzedzenia, co spowoduje utratę właściwości smarujących, jak i będzie mieć negatywny wpływ na wszystkie części silnika.