• +48 519 010 830
  • Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
  • Pn.-Pt. 8.00-17.00 Sob.10-14

Przegląd artykułów

Zasady używania sprzęgła

Zasady używania sprzęgła

Ocena użytkowników: 5 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywna
 

Sprzęgło to jedna z części eksploatacyjnych każdego pojazdu, która prędzej czy później będzie wymagała wymiany. Ponieważ elementy te są stale udoskonalane, aby wpływały pozytywnie na nasz komfort prowadzenia auta, ich cena oraz koszt wymiany w serwisie również wzrastają. Sprawia to, że zasady używania sprzęgła otacza wiele mitów. Wierząc w niektóre z nich, możemy osiągnąć efekt odwrotny do zamierzonego. Jak więc właściwie eksploatować tę część, aby maksymalnie przedłużyć jej żywotność?

Zasada pierwsza używania sprzędła: zjazd z górki na biegu

Kierowcom zdarza się zjeżdżać z górki na luzie, a czasami nawet z wyłączonym silnikiem. To poważny błąd, ponieważ niepracujący silnik nie jest w stanie zapewnić nam prawidłowego wspomagania układu kierowniczego oraz hamulcowego. Ze wzniesienia należy zjeżdżać na włączonym biegu, opierając się na sile hamującej silnika. Dzięki temu zapobiegniemy przegrzaniu hamulców, które może mieć bardzo niebezpieczne skutki. Z padała hamulca korzystajmy jedynie w przypadku dodatkowego ograniczenia prędkości. 

Zasada druga: zatrzymuj auto silnikiem

Umiejętność hamowania silnikiem to wkład w ekonomiczne eksploatowanie pojazdu. Taki sposób spowalniania auta pozwala oszczędzać nie tylko tarcze hamulcowe i klocki, ale również samo sprzęgło. Co więcej, stopniowa utrata prędkości sprawia, że zachowujemy lepszą kontrolę nad samochodem. Wiele osób uważa, że dojeżdżając do miejsca zatrzymania, powinniśmy jechać na luzie i powoli dociskać pedał hamulca. Jednak takie zachowanie oznacza bardzo częste korzystanie ze sprzęgła, a tym samym większe jego zużycie. Jadąc "na luzie" tracimy także w pewnym stopniu panowanie nad autem, a w przypadku potrzeby nagłego przyspieszenia musimy zużywać cenny czas na wrzucenie biegu. Z hamowania z użyciem sprzęgła i hamulca powinniśmy zatem korzystać jedynie w przypadku zamiaru całkowitego zatrzymania oraz hamowania awaryjnego. 

Zasada trzecia: ogranicz jazdę z wciśniętym sprzęgłem

Dojeżdżanie do miejsca zatrzymania z wciśniętym sprzęgłem to częsta praktyka. Młodym ludziom wydaje się, że w taki sposób oszczędzają paliwo i chronią silnik przed zgaśnięciem. Nic jednak bardziej mylnego. Wciskanie sprzęgła podczas jazdy na luzie lub przytrzymywanie go przy włączonym biegu zwiększa zużycie paliwa, jednocześnie zmniejszając naszą kontrolę nad pojazdem, a dodatkowo wpływa negatywnie na stan ogólny samego sprzęgła.

Zasada czwarta: właściwie parkuj na wzniesieniu

Parkując na wzniesieniu należy odpowiednio zabezpieczyć auto przed stoczeniem. W tym celu powinno się zaciągnąć hamulec ręczny, a dodatkowo pozostawić samochód na biegu i skręcić jego koła. Ta sama zasada dotyczy ruszania na wzniesieniu. Jeśli posiadamy umiejętność ruszania pod górę z wykorzystaniem hamulca ręcznego, powinniśmy korzystać z niej jak najczęściej, aby oszczędzać sprzęgło i zniwelować staczanie się pojazdu do minimum. 

Zasada piąta: czekaj na luzie

Jeśli stoisz na czerwonym świetle lub na parkingu, oczekując na pozostałych pasażerów - wrzuć bieg jałowy. W taki sposób sprzęgło będzie zużywane w mniejszym stopniu niż przy włączonym pierwszym biegu. Dodatkowo będzie ci znacznie wygodniej, ponieważ możesz wtedy zdjąć nogi z pedałów, a jeśli zabezpieczysz auto hamulcem ręcznym, twój postój stanie się także bezpieczniejszy. Pamiętaj jednak, że zasada ta dotyczy krótkotrwałego zatrzymania. Jeżeli stoisz w miejscu dłużej, powinieneś wyłączyć silnik. 

Objawy zużycia sprzęgła

Prawidłowe zasady używania sprzęgła nie są trudne do przestrzegania, jednak nawet najlepiej eksploatowana i serwisowana część ulega prędzej czy później całkowitemu zużyciu. Jak zatem rozpoznać, że sprzęgło wymaga wymiany? Jednym z pierwszych objawów takiej usterki jest tak zwane "wysokie branie sprzęgła", spowodowane zużyciem okładzin ciernych. W takim aucie samochód rusza dopiero przy bardzo wysoko uniesionym pedale, co może przyczynić się do częstego gaszenia silnika. Inną wskazówką może być także ślizganie się sprzęgła. Dzieje się to wówczas, gdy przy wrzuconym biegu i puszczonym sprzęgle obroty silnika wzrastają, jednak jego prędkość nie zmienia się lub wzrasta niewspółmiernie do wysokości obrotów. Kolejne objawy, które możemy odczuć w kabinie kierowcy to:

- nieprzyjemny zapach, informujący o spaleniu sprzęgła, 

- nietypowy szum z okolicy skrzyni biegów, ustępujący po wciśnięciu pedał sprzęgła, który wskazuje na zużycie łożyska oporowego,

- drżenie lewarka zmiany biegów,

- szarpanie przy ruszaniu, które sugeruje zużycie tłumika drgań skrętnych tarczy sprzęgła lub zużycie koła dwumasowego,

- trudności z wrzuceniem pierwszego lub wstecznego biegu przy włączonym silniku, które ustępują po jego zgaszeniu. 

Warto pamiętać, że zasady używania sprzęgła pozwalają zadbać o wszystkie jego elementy, dlatego podczas serwisu tej części, należy skontrolować również tarczę sprzęgła oraz koło dwumasowe, które również może wymagać wymiany. Koszty takiej naprawy są dosyć wysokie, jednak naprawa całego podzespołu jest dużo bardziej opłacalna, przede wszystkim przez wzgląd na jednorazowy koszt usługi w warsztacie oraz zapewnienie sobie wielu tysięcy kilometrów bezawaryjnej i bezpiecznej jazdy.