• +48 519 010 830
  • Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
  • Pn.-Pt. 8.00-17.00 Sob.10-14

Przegląd artykułów

RODZAJE AKUMULATORÓW

Ocena użytkowników: 5 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywna
 

Akumulatory uywane na łodziach (marine battery) dziela sie – ze wzgledu na funkcje – na dwa rodzaje: rozruchowe (starting / cranking battery) i uytkowe (house battery). Akumulatory rozruchowe / startowe (starting / cranking battery). Akumulatory rozruchowe maja zapewnic uderzenie pradem o duym nateeniu i natychmiast powrócic do pełnej mocy. Dlatego kupujac akumulator rozruchowy naley zwrócic uwage przede wszystkim na nateenie dostarczanego pradu. Generalnie mona uznac, e eglarzy beda interesowały akumulatory rozruchowe w przedziale od 75 do 400 amperów. Silnik powinien zastartowac od razu, ale istotne sa wymagania rozrusznika. Jego charakterystyke podaje instrukcja silnika. Jesli jej nie ma, warto zapamietac, e trzeba co najmniej 2 A na cal szescienny pojemnosci silnika dieslowskiego i minimum 1 A na cal szescienny pojemnosci silnika benzynowego. Jesli nie znamy pojemnosci silnika, trzeba sprawdzic te wartosc u producenta.

Dla przykładu: dieslowski silnik Yannmar 4 JH4 o mocy 110 koni mechanicznych ma pojemnosc 121,7 cala szesciennego (121.7 cubic inch displacement), zatem jego akumulator startowy powinien dostarczac pradu rozruchowego o nateeniu ok. 250 A. Jeeli silnik jest stary i wymaga kilkakrotnego „krecenia” starterem, warto wziac pod uwage współczynnik (rating) CCA (Cold Cranking Amps) stosowany dla rozruchu w temperaturze 0 °F (–18 °C) lub MCA (Marine Cranking Amps) dla rozruchu w temperaturze 32 °F (0 °C). Współczynniki te powiedza, ile amperów bedzie miał prad rozruchowy dostarczony przez dany akumulator w ciagu 30 sek., zanim napiecie w jego celach spadnie do poziomu 1,2 V (czyli 7,2 V w przypadku akumulatora 12-woltowego). Reasumujac: aby dowiedziec sie, z jakiego akumulatora najlepiej zakrecic rozrusznikiem starego silnika, naley sprawdzic, jakiego pradu rozruchowego (cranking amps) potrzebuje starter i pomnoyc to przez cztery (CCA or MCA rating x 4). Uwaga: akumulatory rozruchowe nie znosza rozładowania do „zera”. Gdy sa problemy z rozruchem silnika, warto pomyslec o akumulatorze rozruchowym z charakterystyka głebokiego rozładowania (deep cycle), o czym poniej.

 

Akumulatory uytkowe (house battery) Od akumulatorów tych wymagamy doprowadzenia pradu do wszystkich swiateł, pomp wodnych, wentylatorów i elektroniki na jachcie. Do tego chcemy, aby działo sie to jak najdłuej, bez czestego ładowania. Producenci wiedza o tym i zakładaja, e akumulator uytkowy wyładuje sie do połowy swojej pojemnosci zanim zostanie ponownie naładowany. Przy zakupie zwrócmy uwage na nastepujace współczynniki: Pojemnosc rezerwowa (reserve capacity) wyraona w minutach – informuje, przez ile minut dany akumulator moe wytrzymac obciaenie pradem 25 A, zanim jego napiecie spadnie do 10,5 V. Na przykład: RC 150 minutes znaczy, e akumulator moe zniesc obciaenie 25 A przez 2½ godziny. Przed wyjsciem do sklepu warto sprawdzic, ile amperów wymaga kade urzadzenie na jachcie i na ile godzin w ciagu doby bedzie właczane. Zsumowanie tych danych pomoe zdecydowac, jaki akumulator jest potrzebny, albo ile ich musimy kupic. ycie w cyklach (longevity, cycle life) – im wieksza liczba, tym lepszy akumulator. Producenci okreslaja te liczbe nastepujaco: rozładowuja akumulator do 10 V, nastepnie ładuja go małym pradem do pełnego poziomu i znów sprowadzaja do poziomu 10 V. Proces jest powtarzany do momentu, w którym akumulator traci moliwosc utrzymania połowy swej pełnej mocy. Charakterstyka głebokiego rozladowania (deep cycle) – to najwaniejsza funkcja akumulatorów uytkowych (house). Oznacza ona, e akumulator mona uytkowac długo, rozładowujac znaczna czesc jego pojemnosci – a po naładowaniu nie traci on swych własciwosci. Akumulator zwykły, przy eksploatacji jachtowej (czyli: rozładowanie do minimum – ładowanie – ponownie rozładowanie do minimum – ponownie ładowanie) szybko ulegnie zniszczeniu.